sunnuntai 15. marraskuuta 2009

Onnistunut nettimainos

Netissä on helppoa ja halpaa mainostaa? Varmasti näin on, jos tietää mitä tekee ja löytää sopivat kumppanit yhteistyöhön. Helsingin Sanomien nettisivulla pisti silmään S-ryhmän mainos.



Perinteisessä mediassa, kuten sanomalehdissä ja televisiossa, käytännössä vain sillä on merkitystä kuinka moni mainoksen näkee. Mutta päteekö sama nettimainoksiin? Oheisesta mainoksesta en sen kummemmin olisi kiinnostunut, ellei se olisi jättänyt toimimatta. Klikkaus mainokseen ei onnistunut kuin useamman yrityksen jälkeen, sillä vain tietyt alueet mainoksesta aktivoivat linkin. Tai ainakin linkin joissakin tapauksissa, omassa koneessa linkin aukeamisen sijaan työkaluriville ilmestyi ilmoitus: popup-ikkuna estetty. Tämän jälkeen Hesarin sivu päivittyi ja mainoksen tilalle tuli jokin toinen mainos. Sivun sai päivittää useamman kerran ennen kuin sain mainoksen takaisin näkyviin ruutukaappausta varten.

Varmastikin, jos tuhannella mainosta klikkaajalla mainossivuston avautuminen epäonnistuu, niin 999 jättää asian siihen ja siirtyy jonnekin muualle. Kohdesivuston osoitekin on onnistuttu sulauttamaan mainokseen niin hyvin, että sitä tuskin huomaa. Valitettavasti ei tarvitse nettisivuja kovinkaan ahkerasti selailla, kun vastaavanlaisia ongelmaisia mainoksia tulee vastaan.

Mahtaako kyseessä olla avuttomuus vai se että mainostajaa ei kiinnosta muu kuin se, että mainosbudjetti tulee käytettyä. Sillä ei niin kovin suurta merkitystä enää olekaan kuinka mainos toimii. Tähän on ehkä totuttu perinteisessä mediassa, sillä sanomalehdessä julkaistua mainosta ei juuri tarvitse erikseen kokeilla, että toimiiko se teknisesti. Netissä tekninen toimivuus taas on elintärkeää, että saadaan onnistunut nettimainos.

Ei kommentteja: