sunnuntai 9. elokuuta 2009

Maksullinen nettisisältö

News Corp -konsernin nettilehtien uutissisältö muuttuu maksulliseksi ensi vuoden kesään mennessä. Konserni omistaa esimerkiksi maailmalla tunnetut The Times, The Sun ja The News of The World -lehdet.

Uskon että tämä suuntaus tulee väistämättä yleistymään. Jokainen mediatalo joutuu miettimään, miten saada mediatuloja verkosta. Erinomaista, että Murdoch on tähän lähtenyt, Sanoma Newsin toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Jos vaikkapa Iltalehti ja Iltasanomat yhtäaikaa muuttuisivat netissä maksulliseksi, olisi kovin mielenkiintoista nähdä kuinka moni lähtisi maksavaksi asiakkaaksi. Työnantajan nettiyhteydestä ilmaiseksi työn ohessa on helppoa ja vaivatonta lukaista muutama kohu-uutinen. Jos maksu olisi esim 30 euroa kuukaudessa, voisi moni jättää uutiset vilkaisematta tai etsiä muista sivustoista ajanvietettä.

Kapeamman alan maksullisille ammattijulkaisuille voi ollakin markkinoita, mutta viihdeuutisia suoltaa kovin moni ilmainen sivusto, joka toivoo saavansa riittävästi tuloja uutisten yhteydessä näytettävistä mainoksista.

YLE

"Minä maksan YLE:n uutisista parisataa euroa vuodessa ja haluan, että ne julkaistaan myös netissä siihen samaan hintaan."

"Mitä enemmän Yle laajentaa toimintaa verkossa, sitä hankalammaksi kaupallisen median tilanne käy"

Mitä eroa tässä on siihen, että YLE tarjoaa viihdeohjelmia TV:stä ilman mainoksia ja kaupalliset asemat yrittävät myydä samantyylisiin tai jopa samoihin ohjelmiin mainosaikaa? Olisiko niin että olisi jo aika supistaa merkittävästi YLE:n tarjontaa, jotta kaupalliset voisivat kilpailla rauhassa? Näin tietysti myös YLE-maksu voisi rahallisesti supistua merkittävästi.

Ei kommentteja: